• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

Femte juli

Nätet till folket!

  • Om oss
  • Remissvar

Regeringens hemliga dataavläsning hotar vår säkerhet

15 oktober 2024 av Henrik Alexandersson

Regeringen gör hemlig dataavläsning permanent. Samtidigt medför den allvarliga risker för allas vår IT-säkerhet.

Regeringen tänker göra hemlig dataavläsning (polisens spaning med spionprogram på misstänktas telefoner och datorer) permanent. Att lagen hittills bara varit tillfällig antyder hur kontroversiell den är.

Ett uppenbart problem med hemlig dataavläsning är att polisen behöver säkerhetsluckor i hård- och mjukvara för att kunna installera sina spionprogram. Därför lämnas sådana luckor öppna istället för att rapporteras och åtgärdas. På så sätt utsätter man oss alla för en risk – då inget hindrar att nätbrottslingar, främmande makt och andra ondsinta aktörer använder samma säkerhetsluckor.

Information om säkerhetsbrister sprids alltid. Inte ens den amerikanska underrättelseindustrin lyckas hålla sina verktyg hemliga. Om man lämnar säkerhetsluckor öppna utan åtgärd kommer de att utnyttjas av andra.

Övervakningslagar utökas alltid med tiden. Därför är det inte förvånande att regeringen även vill att hemlig dataavläsning skall kunna användas i fler fall och på nya sätt.

Dessutom bör det nämnas att hemlig dataavläsning på till exempel en mobiltelefon kan komma att utsätta många icke misstänkta i den övervakades omgivning för övervakning.

• Regeringens pressmeddelande »
• Justitieministerns Powerpoint »
• Lagrådsremiss (PDF) »

Arkiverad under: Dataskydd, Hemlig dataavläsning, Övervakning, Privatliv, Säkerhet, Sverige Taggad som: regeringen

The way to end Chat Control 2

13 oktober 2024 av Henrik Alexandersson

The European Parliament could—and should—demand for Chat Control 2 to be withdrawn before approving the new European Commission.

On November 5th, the European Parliament’s LIBE committee will hold its hearing with Magnus Brunner, Austria – the new EU commissioner for internal affairs. As such, he will be responsible for Chat Control 2 / the CSAM regulation.

These hearings are always a power play between the Commission and the Parliament. Often, one or several proposed commissioners will have to be replaced.

As the European Commission still supports the original proposal for Chat Control 2 (AI to analyze the content of all types of electronic messages), there is an apparent conflict with the European Parliament, which rejects CC2 in all essential parts.

In short, the European Parliament should demand that the European Commission withdraw the CC2 proposal before confirming Brunner and the new Commission.

There are many tricky questions regarding the outgoing Commission and its handling of CC2. We have improper connections between organisations and companies that sell technical tools for CC2 and the Commission. We have public servants in the Commission who are also lobbyists regarding CSAM. We have rigged Eurobarometer opinion polls on CC2 (with results opposite to national polls). We have the Commission’s micro-targeted ad campaign for CC2 on X, which conflicts with EU rules for political advertising. What does Commissioner to be Brunner think of all of this?

What does Brunner say about the Commission’s and the Council’s legal services opinions stating that CC2 breaches fundamental human rights? What about the EU data protection officer and the UN human rights commissioner agreeing with this critique? What about the hundreds of academics agreeing with this critique? What about the EU Commission admitting (page 13) that CC2 breaches the right to privacy, private correspondence, freedom of speech, etc.?

What does Brunner have to say about the member states in the Council’s spending years and 30+ negotiation rounds trying to find a qualified majority on CC2 – but still not succeeding?

What has Brunner to say about the European Parliament rejecting all central components in the Commission’s proposal about CC2 – in a unique agreement between all party groups?

Is Brunner prepared to withdraw CC2?

If Chat Control 2 is seen as a serious obstacle to the approval of the new EU Commission, it might very well be withdrawn.

The European Commission still supports its original proposal for AI analysis of the content in all kinds of electronic messages. The member states in the Council are trying to impose client-side scanning of messages with spyware on users’ phones and computers.

The European Parliament has a unanimous cross-group agreement stating:

  • No scanning of end-to-end encrypted messages.
  • Detection orders should only be directed towards suspected lawbreakers, not users in general.
  • A court of law must issue such detection orders.
  • There should be no AI scanning of content in user’s electronic messages.
  • There should be no age verification for messaging apps.
  • It should be possible to use messaging apps anonymously.

The Parliament should stand firm behind all of this as a prerequisite for confirming the appointment of Commissioner Brunner and the new European Commission.

Resources:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Follow us on X: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, Demokrati, EU, Kryptering, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror Taggad som: Brunner, ChatControl, EU-kommissionen, Europaparlamentet

Chat Control 2 och de kindpussande gratisätarna

9 oktober 2024 av Henrik Alexandersson

Frågan om Chat Control 2 pekar på ett mycket större problem: Våra politiker begriper inte vad de beslutar om.

Så är det nästan alltid. Mängden politiska beslut är så stor att de folkvalda som regel måste lita på att deras respektive partigrupp och förvaltningens tjänstemän leder dem rätt. Ingen i varesig riksdagen eller Europaparlamentet har koll på allt de röstar om.

Problemet är när partiet och/eller förvaltningen har en egen agenda. De folkvalda reduceras då till lättledd röstboskap vars funktion är att ge besluten något slags demokratisk legitimitet. Även om ingen har koll.

I fallet med Chat Control 2 har enstaka ledamöter i riksdagens justitieutskott till och med försvarat sitt ja till förslaget mot kritik i media med att de inte är så insatta…

Långt innan Chat Control 2 var en grej i debatten informerades riksdagens EU-nämnd och justitieutskottet i en promemoria från den då sittande rödgröna regeringen, som i allt väsentligt var en okritisk copy-paste av EU-kommissionens förslag.

Kritiken mot förslaget fanns då i domänen av sådant riksdagens ledamöter inte kände till att de inte kände till. Vilket innebar att de inte kunde förhålla sig till den.

Och den nya regeringen har inte heller varit överdrivet generös med information. Den 2 december 2022 lät det så här i EU-nämnden:

»Anf. 210 ORDFÖRANDEN:
(…) Vi går vidare till dagordningspunkt 6, Förordning om att förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn. Det är en lägesrapport och en informationspunkt.
Anf. 211 Justitieminister GUNNAR STRÖMMER (M):
Herr ordförande! Det här är en utomordentligt viktig fråga. För tids vinnande skulle jag dock vilja hänvisa till det skriftliga underlaget.
Anf. 212 MATILDA ERNKRANS (S):
Det här är en jätteviktig fråga, och jag hoppas att regeringen tar med sig frågan och arbetar aktivt och klokt.
Anf. 213 ORDFÖRANDEN:
Med understrykande av vikten från alla parter tackar vi för informationen.
«

Det var det hela.

Ett problem i sammanhanget är att (nästan) ingen läser pappren. Och i den mån de gör de är det lätt att missa de viktiga detaljerna.

När riksdagens EU-nämnd den 14 september 2023 informerades om den nu sittande regeringens position om Chat Control 2 var det ingen som reagerade över att den innehöll så kallad client side scanning. Vilket innebär spionprogram i våra telefoner och datorer, som på system- eller applikationsnivå kontrollerar innehållet i våra meddelanden innan de krypteras och sänds.

»En spårningsorder måste i sista hand kunna verkställas utan hinder av att en tjänst är krypterad, t.ex. genom en maskinscanning innan meddelandet krypteras och skickas.«

I den mån ledamöterna alls läste sina papper, så förstod de inte vad som stod i dem. Eller så brydde de sig inte.

Fortfarande undanhåller regeringen och dess tjänstemän riksdagen information. När justitieutskottet den 26 september i år gav Chat Control 2 grönt ljus – då nämner överläggningspromemorian inte med ett ord att EU:s ministerråds egen rättstjänst varnar för att inte heller det senaste förslaget är förenligt med grundläggande mänskliga rättigheter.

Man tyckte väl att det inte var så viktigt. På samma sätt har man hållit tyst om att Europaparlamentet, EU-kommissionens rättstjänst, EU:s dataskyddsmyndighet, FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter och hundratals forskare och jurister också sågar Chat Control 2 – på grund av att förslaget strider mot vad de mänskliga rättigheterna har att säga om rätten till privatliv och privat kommunikation samt yttrandefriheten.

Det var först när nät- och människorättsaktivister från höger till vänster fick upp frågan om Chat Control 2 på banan förra våren som någon i riksdagen över huvud taget reagerade.

Idag säger SD+C+MP+V nej till Chat Control 2 i riksdagen. M+KD+L+S är för, vilket är en majoritet som gör att Sverige är för i EU:s ministerråd.

Vilket är anmärkningsvärt med tanke på att M+L värvade röster i EU-valet på att säga nej till Chat Control 2. Liberalerna har till och med stämmobeslut på att säga nej. Inte heller detta vill man diskutera eller ens kommentera.

Det riktigt kusliga är att det är så här det brukar gå till i många frågor. Istället för att ta sitt jobb på allvar har riksdagens ledamöter blivit en flock kindpussande gratisätare som okritiskt släpper igenom nästan vad som helst.

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, Demokrati, EU, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror, Sverige, Yttrandefrihet Taggad som: ChatControl, EU-nämnden, Justitieutskottet, regeringen, riksdagen

När EU ger Ryssland tillgång till dina sexchattar…

6 oktober 2024 av Henrik Alexandersson

Ansvariga politiker vägrar att lyssna till de tekniska och juridiska experter som varnar för Chat Control 2. Frågan är vad som är värst – beslutsfattarnas skamlöshet, inkompetens eller naivitet.

I USA har de bakdörrar myndigheterna använder för att övervaka människors elektroniska kommunikationer kapats av Kina. Och detta är inte första gången amerikanska myndigheters övervakningsverktyg kommer på drift.

Om man skapar verktyg som ger myndigheterna bakdörrar till krypterad kommunikation eller möjlighet att kringgå densamma – då kan man vara säker på att dessa verktyg kommer att läcka eller hackas av till exempel kriminella eller främmande makt.

Det är också sannolikt att sådana verktyg förr eller senare kommer att missbrukas av våra egna myndigheter – om inte annat på grund av inkompetens, överdrivet nit, korruption, infiltration, missriktad välvilja eller onda avsikter hos enskilda användare. Det räcker med att någon har en dålig dag på jobbet.

Enligt EU-kommissionens förslag skall AI granska innehållet i folks alla slags elektroniska kommunikationer. Och i ministerrådet är det liggande förslaget att använda verktyg som granskar innehållet på användarnas telefoner och datorer innan det krypteras och sänds (client side scanning a.k.a spionprogram) i jakt på förbjudna bilder och videos. Vilket även det kräver att allt måste kontrolleras.

I båda fallen öppnas för att verktygen även kommer att kunna användas av aktörer med onda avsikter. Vilket kommer att göra elektroniska kommunikationer för enskilda, företag, organisationer, myndigheter med flera sårbara. Sådant är inte en teoretisk risk, utan som sagt något som redan sker där möjligheten finns.

Personliga förhållanden, företagshemligheter, sexchattar, politiskt känslig information, medicinska uppgifter, skvaller, dina filer och bilder på molntjänster, ekonomiska uppgifter, medias kommunikationer med källor… Med Chat Control 2 riskerar allt att hamna i orätta händer.

Justitieminister Strömmer (M) säger att han »inte håller med« de experter som varnar för detta. Och riksdagsledamoten Mattias Vepsä (S) säger efter att ha röstat för Chat Control 2 i justitieutskottet att »Jag är inte så insatt« och fortsätter sedan att obekymrat notera att främmande makt nog ändå redan kan övervaka innehållet i våra meddelanden. Ja men då så.

Politikerna håller alltså inte med – eller bryr sig om – den samlade tekniska expertis som varnar för farorna med Chat Control 2.

Vilket inte är direkt förvånande med tanke på att de inte heller håller med Europaparlamentet, kommissionens och rådets egen rättstjänst, EU:s dataskyddsmyndighet, FN:s människorättskommissionär och de hundratals jurister som varnar för att Chat Control 2 inte är förenlig med grundläggande mänskliga rättigheter.

Speciellt uppseendeväckande är detta när det gäller Moderaterna och Liberalerna som värvade röster i EU-valet på att säga nej till Chat Control 2 – samtidigt som de nu säger ja till samma förslag i EU:s ministerråd. Liberalerna har till och med stämmobeslut på att säga nej.

Frågan är vad som är värst – deras skamlöshet, inkompetens eller naivitet.

• Allt på denna blogg om Chat Control 2 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: Dataskydd, EU, Kryptering, Övervakning, Privatliv, Säkerhet, Spaning, Storebror, Sverige Taggad som: ChatControl, Liberalerna, Moderaterna, regeringen, riksdagen

Fortsatt låst läge om Chat Control 2 i EU:s ministerråd

2 oktober 2024 av Henrik Alexandersson

Ännu har Chat Control 2 inte tillräckligt stöd inför ministerrådsmötet den 10-11 oktober. Men det ungerska ordförandeskapet tror sig kunna ändra på det.

Efter att Nederländerna bestämt sig för att lägga ner sin röst i ministerrådet finns det fortfarande en blockerande minoritet mot det ungerska EU-ordförandeskapets senaste version av Chat Control 2.

Punkten har därför strukits från dagens möte med COREPER II (medlemsstaternas tjänstemän i ministerrådet).

Däremot finns punkten kvar på själva ministerrådsmötet den 10 oktober. Vilket tyder på att Ungern tror att det ändå går att få ihop en tillräcklig majoritet innan dess. Man låter meddela att det förs aktiva samtal.

COREPER II sammanträder innan rådet måndag 7 oktober och onsdag 9 oktober. Så det gäller att hålla ögonen på dess föredragningslistor.

Läs mer hos Netzpolitik: Chatkontrolle von der Tagesordnung genommen »

Arkiverad under: Aktivism, EU, Länktips, Övervakning, Privatliv, Storebror Taggad som: ChatControl, EU:s ministerråd

Upp till kamp för yttrandefriheten!

30 september 2024 av Henrik Alexandersson

EU, FN, dogmatiska särintressen, olika länders regeringar och politiker i allmänhet vill begränsa det fria ordet. Speciellt online. Låt oss därför lista ett antal argument för yttrandefriheten.

Yttrandefriheten är en grundläggande mänsklig rättighet. Dessa rättigheter är till för att skydda individen mot förtryck och övergrepp från staten. Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna säger följande…

»Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser.«

Yttrandefrihet är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle. Om inte olika åsikter och förslag får debatteras och ställas mot varandra i en fri debatt blir demokratin tom och allmänna val meningslösa.

Yttrandefrihet är en förutsättning för rättssäkerhet. Rättsväsendet måste kunna granskas och kritiseras när något blir fel.

Yttrandefrihet är nödvändig för transparens, så att medborgare och media kan vara informerade för att granska och när så krävs kritisera makthavarna. Utan yttrandefrihet blir ansvarsutkrävande omöjligt.

Yttrandefriheten är en förutsättning för kritisk journalistik samt pressens och medias frihet.

Yttrandefrihet är ett centralt värde samhälle i vilket alla har lika rättigheter inför staten. Allas röster ska få höras. Även obekväma röster.

Yttrandefriheten gör det möjligt för minoriteter att göra sina röster hörda och att försvara sina rättigheter.

Yttrandefrihet är central för utbyte av tankar och idéer – vilket i sin tur är en förutsättning för utveckling, kunskap, mångfald, kreativitet, entreprenörskap och självförverkligande. Ett tyst samhälle är ett stagnerande samhälle.

Yttrandefrihet är en förutsättning för kritiskt tänkande, analys och personlig intellektuell utveckling.

Yttrandefrihet är ett motmedel mot dogmatism och intellektuell inskränkthet. Att möta och reflektera över olika tankar och idéer främjar en mer nyanserad och tolerant samhällssyn. Problem blir enklare att hantera om man talar om dem.

Yttrandefrihet möjliggör dialog och förståelse mellan olika grupper i samhället, vilket kan minska konflikter samt öka tilliten och den social sammanhållningen.

Yttrandefrihet skapar en »idéernas marknad« där de bästa förslagen kan sållas fram utifrån sina meriter i en fri och öppen debatt. Den är en förutsättning för vetenskapliga, kulturella och sociala framsteg.

Yttrandefrihet skyddar individens autonomi och ger möjlighet till självbestämmande genom att ge människor möjlighet att uttrycka sina tankar och forma sin identitet.

Yttrandefrihet är en förutsättning för konstens och kulturens frihet.

Att begränsa yttrandefriheten är att blunda för människors upplevelser, åsikter och känslor – vilket bara skapar frustration och ökad polarisering. Problem blir som regel bara värre om man försöker tiga ihjäl dem.

Med tanke på att de grundläggande mänskliga rättigheternas uppgift är att skydda den enskilde mot övergrepp från staten är det särskilt oroande när nämnda stats politiker och funktionärer vill inskränka dem.

Yttrandefriheten har många fiender och måste ständigt försvaras.

Arkiverad under: Aktivism, Demokrati, Spaning, Yttrandefrihet

Moderaternas och Liberalernas svek om Chat Control 2

26 september 2024 av Henrik Alexandersson

Idag har riksdagens justitieutskott röstat ja till det ungerska förslaget om Chat Control 2 i EU:s ministerråd. M & L röstade ja – trots att de värvade röster på ett nej i EU-valet.

Som väntat röstade M+KD+L+S ja till Chat Control 2 idag. Vilket därmed är Sveriges linje i ministerrådet.

Vad gäller M & L är detta ett gigantiskt svek. Så sent som för ett par månader sedan stod de och kampanjade emot samma förslag i EU-valrörelsen. Skäms!

Skulle de mot all förmodan ändra sig finns följande tillfällen innan nästa möte med EU:s ministerråd, 10-11 oktober: Justitieutskottet 3 oktober och riksdagens EU-nämnd den 4 oktober. Men vi håller inte andan medan vi väntar…

Om alla partier som sa nej till CC2 i EU-valet hade röstat nej idag – då hade Sverige även sagt nej i ministerrådet. Men nu blir det alltså istället ett ja till client-side-scanning med spionprogram på våra telefoner och datorer istället.

Vi var många som varnade för att detta skulle ske.

Läs mer:
• Emanuel Karlsten: Sverige säger ja till nya versionen av Chat control »
• GP: Sverige säger ja till kritiserade massövervakningslagen Chat control »
• DN: Grönt ljus till ”chat control” – igen »
• DN / Lisa Magnusson: Sverige gör tummen upp till chat control – förstår politikerna ens vad det innebär? »

Tidigare länkar:
• Nu tar riksdagen upp Chat Control 2 »
• Chat Control 2 – riksdagen duckade beslut »
• Riksdagen kräver överläggning om ”Chat control” – nytt beslut kan fattas 3 oktober »
• Sperrminorität gegen Chatkontrolle wackelt »
• Chat Control 2: Kräv svar i riksdagen denna vecka! »
• Chat Control 2 – skarpt läge i EU:s ministerråd »
• Kluvna tungor, en rapport om riksdagspartiernas inställning till Chat Control »

Länkar:
• Patrick Breyer, PP: New EU push for chat control: Will messenger services be blocked in Europe? »
• Emanuel Karlsten: Nya förslaget om ”Chat control” läckt – Sverige måste ge besked inom 12 dagar »
• Chat Control 2 – fortfarande i långbänk »

• Netzpolitik: Ungarn nimmt neuen Anlauf zur Chatkontrolle, »
• Emanuel Karlsten: Ungern arbetar på nytt förslag om Chat control – ger ny möjlighet för riksdagen att rösta nej »
• Så kan Europaparlamentet sänka Chat Control 2 »
• Sex svenska ledamöter med makt över Chat Control 2 i det nyvalda Europaparlmentet »

Relaterade texter med djuplänkar:
• Chat Control 2 i riksdagen: V+C+SD mot M+KD+L+S+MP »
• Chat Control – från start till politiskt kaos »
• Chat Control 2 vs. yttrandefriheten »
• Riksdagen röstade ja till Chat Control 2 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: Demokrati, EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Sverige Taggad som: ChatControl, EU:s ministerråd, Justitieutskottet, riksdagen

Nu tar riksdagen upp Chat Control 2

25 september 2024 av Henrik Alexandersson

Torsdag 26 september kl 10 sammanträder riksdagens justitieutskott om Chat Control 2. Då fastställs den svenska linjen i EU:s ministerråd.

Även om det ungerska ordförandeskapet i EU:s ministerråd har mildrat förslaget handlar det fortfarande om att massgranska innehållet i människors elektroniska meddelanden.

Människor som inte misstänks för något brottsligt.

Detta vill man göra med spionprogram i meddelande-apparna, som granskar innehållet innan det krypteras och sänds. Client side scanning. Vilket den svenska regeringen ger sitt stöd.

På detta sätt påstår man sig respektera rätten till krypterad kommunikation. Så… Orwellskt.

Övervaka dem som misstänks för brott. Inte alla andra. Det säger både Europaparlamentet och EU-domstolen.

Sverige bör ansluta sig till Europaparlamentets linje. Eller göra som Österrike – där parlamentet säger blankt nej till Chat Control 2.

Att Tyskland och Österrike säger nej till Chat Control 2 är ingen slump. De vet ju hur det kan gå.

Europaparlamentets utredningstjänst, EU-kommissionens och ministerrådets rättstjänst, EU:s dataskyddsmyndighet, FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter och hundratals forskare varnar för att förslaget strider mot de mänskliga rättigheterna.

EU-kommissionen medger att Chat Control 2 kränker rätten till privatliv och privat kommunikation samt yttrandefriheten. Men tycker att det är värt priset.

På justitieutskottets sammanträde bestäms den svenska linjen.

Om alla partier som sa nej till Chat Control 2 i EU-valrörelsen (SD, M, L, C, MP & V) håller sina löften kommer Sverige att säga nej i ministerrådet den 10-11 oktober.

Detta kan bli jobbigt för M & L – som samtidigt säger ja till Chat Control 2 i ministerrådet…

Slutligen… Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och EU:s egen rättighetsstadga säger:

»Var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.«

»Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser.«

Aktuellt:
• Chat Control 2 – riksdagen duckade beslut »
• Riksdagen kräver överläggning om ”Chat control” – nytt beslut kan fattas 3 oktober »
• Sperrminorität gegen Chatkontrolle wackelt »
• Chat Control 2: Kräv svar i riksdagen denna vecka! »
• Chat Control 2 – skarpt läge i EU:s ministerråd »
• Kluvna tungor, en rapport om riksdagspartiernas inställning till Chat Control »

Länkar:
• Patrick Breyer, PP: New EU push for chat control: Will messenger services be blocked in Europe? »
• Emanuel Karlsten: Nya förslaget om ”Chat control” läckt – Sverige måste ge besked inom 12 dagar »
• Chat Control 2 – fortfarande i långbänk »

• Netzpolitik: Ungarn nimmt neuen Anlauf zur Chatkontrolle, »
• Emanuel Karlsten: Ungern arbetar på nytt förslag om Chat control – ger ny möjlighet för riksdagen att rösta nej »
• Så kan Europaparlamentet sänka Chat Control 2 »
• Sex svenska ledamöter med makt över Chat Control 2 i det nyvalda Europaparlmentet »

Relaterade texter med djuplänkar:
• Chat Control 2 i riksdagen: V+C+SD mot M+KD+L+S+MP »
• Chat Control – från start till politiskt kaos »
• Chat Control 2 vs. yttrandefriheten »
• Riksdagen röstade ja till Chat Control 2 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror, Sverige, Yttrandefrihet Taggad som: ChatControl, EU:s ministerråd, Justitieutskottet, riksdagen

Nu kan Europaparlamentet döda Chat Control 2

24 september 2024 av Henrik Alexandersson

Så här kan Europaparlamentet få EU:s nye inrikeskommissionär att dra tillbaka förslaget om Chat Control 2.

En ny EU-kommission är nu föreslagen och skall frågas ut och godkännas av Europaparlamentet. Bland de nya kommissionärerna finns Österrikes finansminister Magnus Brunner – som efterträder Ylva Johansson som inrikeskommissionär, med ansvar för Chat Control 2.

Detta känns försiktigt lovande, då Österrike är ett av de länder som är kritiskt till CC2. Landets parlament har fattat ett bindande beslut om att säga nej till förslaget. I ministerrådet säger Österrikes regering nej till CC2 tillsammans med Tyskland, Polen, Estland, Luxembourg, och Slovenien.

Man kan därför anta att Brunner inte brinner för CC2 på samma sätt som Johansson. Nu gäller det att få honom att lägga förslaget på hyllan för gott.

Här är utfrågningarna i Europaparlamentet ett gyllene tillfälle. Några förslag till frågor:

  • Vad tycker Brunner om det avslöjade förhållandet mellan lobbyister som tillhandahåller mjukvara för Chat Control och EU-kommissionen?
  • Vad tycker Brunner om att EU-tjänstemän sitter med i EU-finansierade lobbygrupper som är aktiva i CSAM-frågan och samtidigt varit med och utformat EU-kommissionens förslag om CC2?
  • Vad tycker Brunner om de vinklade opinionsmätningar om CC2 som genomförts av kommissionen och som visar rakt motsatt resultat mot nationella dito?
  • Vad tycker Brunner om att kommissionen använt sig av micro targeting på X för att annonsera för CC2, på ett sätt som inte är förenligt med EU:s egna regler?
  • Vad tycker Brunner om att Europaparlamentets utredningstjänst, kommissionens respektive rådets rättstjänst, EU:s dataskyddsmyndighet, FN:s människorättskommissionär och hundratals akademiker varnar för att CC2 strider mot de grundläggande mänskliga rättigheterna?
  • Vad tycker Brunner om att EU-kommissionen själv i sitt förlsag (sid 13) skriver att CC2 strider mot bland annat rätten till privatliv och privat kommunikation samt yttrandefriheten – men ändå håller fast vid förslaget?
  • Vad tycker Brunner om att EU:s ministerråd och COREPER 2 inte kunnat enas om CC2 trots mer än 30 förhandlingsrundor?
  • Är Brunner beredd att dra tillbaka kommissionens förslag om CC2?
  • Om ej, är Brunner beredd att tillmötesgå ett enigt Europaparlament – som säger nej till CC2 i alla dess bärande delar?

Mer input för möjliga frågor: Chat Control – från start till politiskt kaos »

I samband med utfrågningarna av nya EU-kommissionärer är Europaparlamentet alltid på hugget för att testa de förslagnas förmåga och åsikter. Vad gäller Brunner och Chat Control 2 är det i princip öppet mål.

Svenska ledamöter i utskottet för mänskliga rättigheter (LIBE) som får möjlighet att fråga ut Brunner är Abir Al-Sahlani (C), Evin Incir (S), Alice Bah Kuhnke (MP), Alice Teodorescu Måwe (KD), Tomas Tobé (M), Charlie Weimers (SD). Samtliga utom Incir sa nej till CC2 i EU-valet.

Parlamentets uppgift är alltså att godkänna (eller förkasta) hela den nya EU-kommissionen. Ofta leder det till att enskilda ledamöter måste bytas ut under processen.

Länkar:
• Så kan Europaparlamentet sänka Chat Control 2 »
• Sex svenska ledamöter med makt över Chat Control 2 i det nyvalda Europaparlmentet »

Relaterade texter med djuplänkar:
• Chat Control 2 i riksdagen: V+C+SD mot M+KD+L+S+MP »
• Chat Control – från start till politiskt kaos »
• Chat Control 2 vs. yttrandefriheten »
• Riksdagen röstade ja till Chat Control 2 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror Taggad som: ChatControl, EU-kommissionen, Europaparlamentet, LIBE

Chat Control 2 – riksdagen duckade beslut

20 september 2024 av Henrik Alexandersson

Riksdagens justitieutskott missade just ett utmärkt tillfälle att säga nej till Chat Control 2. Men än är det inte för sent. Om viljan finns.

På tisdag 24 september skall EU:s medlemsstater ha lämnat in sin åsikt om det ungerska EU-ordförandeskapets nya förslag om Chat Control 2 i ministerrådet.

I Sverige bestäms regeringens EU-politik av riksdagen. Vad gäller CC2 är det justitieutskottet och EU-nämnden som styr processen.

Den svenska regeringen säger i princip ja till CC2 (inklusive client-side-scanning av meddelanden på folks telefoner och datorer) i EU:s ministerråd, även om man vill titta närmare på vissa detaljer.

På torsdagens möte med justitieutskottet fattades inget nytt beslut. Sverige säger alltså fortfarande ja till CC2 – trots att sex av åtta riksdagspartier sa nej till förslaget i EU-valrörelsen.

Centerpartiet försökte lyfta frågan på utskottets möte. Men regeringspartiernas företrädare hävdade att de inte kände till saken. Detta trots att den ungerska deadlinen den 24 september är väl känd.

Man hänvisade till justitieutskottets möte i juni – tre dagar efter det EU-val i vilket M, L, SD, C, MP & V kampanjade för ett nej till CC2. På detta möte röstade bara C och SD nej. (MP och V röstade av oklar anledning ja, trots att de är kritiska till förslaget.)

Moderaterna menar att det nya förslaget inte skiljer sig tillräckligt från det förra för att motivera att frågan tas upp igen. Vilket möjligen var väntat. Men det handlar fortfarande om att granska innehållet i medborgarnas elektroniska meddelanden, med mera.

Nästa möte i ministerrådet (RIF-rådet med inrikes- och justitieministrarna) äger rum den 10-11 oktober. Den ungerska begäran om förhandsbesked är till för att försöka baxa igenom CC2 på detta möte.

Där tror sig Ungern ha tillräckligt stöd för ett ja, då Frankrike verkar svänga. (Vilket i så fall innebär att det inte längre finns någon blockerande minoritet.) Det hela kompliceras av att Frankrike än så länge bara har en premiärminister men ingen ny regering.

C, SD och V krävde en ny överläggning på torsdagens möte i justitieutskottet. Vilket knappast är populärt hos de partier som sa en sak i EU-valrörelsen men som tycker det motsatta i ministerrådet.

Nästa etappmål är ministerrådsmötet den 10-11 oktober.

Så det finns fortfarande tid att ändra den svenska positionen, även om man just nu ger CC2 sitt stöd, med anledning av den aktuella ungerska frågan.

Justitieutskottet sammanträder innan dess den 26 september och 3 oktober. EU-nämnden sammanträder idag den 20 september och fredag den 4 oktober.

Om de partier som sa nej till Chat Control 2 i EU-valrörelsen även säger nej på något av dessa möten måste regeringen säga nej i ministerrådet.

Riksdagen måste gaska upp sig. Frågan får inte slarvas bort. Det är ett demokratiskt hygienkrav att de politiska partierna öppet redovisar sina positioner. Vilket vissa av dem inte är intresserade av.

Uppdatering, se även Emanuel Karlsten:
• Riksdagen kräver överläggning om ”Chat control” – nytt beslut kan fattas 3 oktober »

Läs mer:
• Sperrminorität gegen Chatkontrolle wackelt »
• Chat Control 2: Kräv svar i riksdagen denna vecka! »
• Chat Control 2 – skarpt läge i EU:s ministerråd »
• Kluvna tungor, en rapport om riksdagspartiernas inställning till Chat Control »

Länkar:
• Patrick Breyer, PP: New EU push for chat control: Will messenger services be blocked in Europe? »
• Emanuel Karlsten: Nya förslaget om ”Chat control” läckt – Sverige måste ge besked inom 12 dagar »
• Chat Control 2 – fortfarande i långbänk »

• Netzpolitik: Ungarn nimmt neuen Anlauf zur Chatkontrolle, »
• Emanuel Karlsten: Ungern arbetar på nytt förslag om Chat control – ger ny möjlighet för riksdagen att rösta nej »
• Så kan Europaparlamentet sänka Chat Control 2 »
• Sex svenska ledamöter med makt över Chat Control 2 i det nyvalda Europaparlmentet »

Relaterade texter med djuplänkar:
• Chat Control 2 i riksdagen: V+C+SD mot M+KD+L+S+MP »
• Chat Control – från start till politiskt kaos »
• Chat Control 2 vs. yttrandefriheten »
• Riksdagen röstade ja till Chat Control 2 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »

• StopScanningMe.eu »

Följ oss även på X: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, EU Taggad som: ChatControl, EU:s ministerråd, Justitieutskottet, regeringen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 156
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Nätfrihet och integritet!

Femte juli är en nätpolitisk nyhetssajt som står på internetanvändarnas sida. Läs mer.

  • Twitter: Femtejuli
  • Youtube
  • Soundcloud: 5july
  • RSS-flöde

Prenumerera på inlägg


Loading

Senaste inlägg

  • EU överväger digital-skatt16 maj 2025
  • Mänskliga rättigheter online15 maj 2025
  • Chat Control 2 – fortsatt låst läge i ministerrådet12 maj 2025
  • EU rullar ut app för åldersverifikation8 maj 2025
  • Svenska folket säger ja till »censur« av media och enskilda7 maj 2025

Senaste kommentar

  1. Chat Control 2 i långbänk om Chat Control 2 – omvända roller i ministerrådet15 mars 2025

    […] Läs mer om de låsta positionerna i EU:s ministerråd: Chat Control 2 – omvända roller i ministerrådet » […]

CC BY 4.0 · Logga in

  • Youtube
  • Twitter
  • RSS