• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

Femte juli

Nätet till folket!

  • Om oss
  • Remissvar

Nu tar EU kontrollen över din web-läsare

2 november 2023 av Henrik Alexandersson

Onsdag den 8 november går EU:s institutioner in i slutförhandlingar om att din webb-läsare måste acceptera allt staten säger åt den att acceptera – utanför HTTPS certifikatsystem.

Det handlar om artikel 45 i EU:s Digital Identity Framework (eIDAS) som nu är uppe till slutlig behandling i EU.

Blir förslaget verklighet kommer den browser du använder att tvingas acceptera interaktion med certifikat från sådan tredje part som beslutas av regeringen – utan nödvändiga säkerhetsgarantier och helt utanför HTTPS certifikatsystem.

Vilket får allvarliga konsekvenser för säkerheten på nätet. Samtidigt öppnar det för att staten kan övervaka dig och vad du gör online.

EFF kommenterade det hela redan tidigt i processen:

»The amendment would require browsers to trust third parties designated by the government, without necessary security assurances. But trusting a third party that turns out to be insecure or careless could mean compromising user privacy, leaking personal or financial information, being targeted by malware, or having one’s web traffic snooped on.«

I ett uttalande förra veckan försökte the Internet Society få EU:s beslutsfattare att inse att de inte fullt ut förstår vad de lagstiftar om och vilka konsekvenser detta kan komma att få.

Även industrin med Mozilla i spetsen har idag skrivit brev till Europaparlamentet och EU:s ministerråd – i vilket de varnar för att artikel 45 kommer att få negativa globala konsekvenser vad gäller säkerheten online.

Läs mer, senaste input:
• Joint statement of scientists and NGOs on the EU’s proposed eIDAS reform
• Mullvad: EU Digital Identity framework (eIDAS) another kind of chat control? »
• Internet Society: Civil Society Experts Voice Concern as New EU Digital Identity Regulation Finalized »
• Industry Joint Statement on Article 45 in the EU’s eIDAS Regulation (PDF) »

• Mozilla: Last Chance to fix eIDAS: Secret EU law threatens Internet security
• TF: EU Tries To Slip In New Powers To Intercept Encrypted Web Traffic Without Anyone Noticing »
• Computer Weekly: EU digital ID reforms should be ‘actively resisted’, say experts »
• No Broken Browsers
• Dropsafe: Hot on the heels of #ChatControl and in the name of “identity” and “consumer choice” the EU seeks the ability to undetectably spy on HTTPS communication; 300+ experts say “no” to #Article45 of #eIDAS #QWAC »

Bakgrund / tidigare texter:
• Förslag: Din webb-läsare måste acceptera allt staten säger åt den att acceptera »
• EFF: EU’s Digital Identity Framework Endangers Browser Security »
• EFF: What the Duck? Why an EU Proposal to Require ”QWACs” Will Hurt Internet Security »
• EU vill skapa egen DNS-infrastruktur som kan blockera innehåll »
• TF: The EU Wants Its Own DNS Resolver that Can Block ‘Unlawful’ Traffic »
• The Record: EU wants to build its own DNS infrastructure with built-in filtering capabilities »

Arkiverad under: Dataskydd, EU, Länktips, Övervakning, Privatliv, Säkerhet, Storebror Taggad som: DNS, eIDAS, QWAC

Utredare föreslår anonyma vittnen

30 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Såväl åklagare som åtalade skall ha rätt att åberopa anonyma vittnen vars identitet skall vara skyddad för resten av domstolen, föreslår en ny utredning.

Med hänvisning till den allvarliga brottsligheten har regeringen låtit snabbutreda frågan om anonyma vittnen i brottsmål. Idag har utredaren Fredrik Wersäll överlämnat sin utredning till justitieministern.

Utredningen föreslår att ett system med anonyma vittnen införs den första april 2025.

Justitieminister Gunnar Strömmer säger att regeringen ser positivt på förslaget och att man kan tänka sig att lagen träder ikraft tidigare än vad utredaren anger.

Förslaget får allvarliga konsekvenser vad gäller den demokratiska rättsstatens grundläggande principer. För att kunna försvara sig måste man rimligen veta vem som riktar en anklagelse emot en.

Ett vittne kan drivas av andra motiv än sanningen. Detta måste man kunna bedöma. Vilket inte är möjligt med anonyma vittnen.

Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna säger – i artikel 6 om rätten till en rättvis rättegång – att var och en som står åtalad för en brottslig handling har rätt att undersöka de vittnen som åberopas mot honom.

Vilket knappast kan ske om man inte får veta vem vittnet är.

Utredaren anser dock att hans förslag inte alls strider mot Europakonventionen.

Sedan är förslaget som sådant problematiskt på många sätt. I korthet föreslås följande:

  • Anonyma vittnen skall kunna användas vid misstanke om brott som ger (eller vars sammanlagda straffvärde är) minst två års fängelse.
  • Det skall föreligga en påtaglig risk för vittnet eller vittnets närstående.
  • Såväl åklagare som den misstänkte / åtalade skall kunna begära att ett vittne hörs anonymt.
  • Beslut om att ett vittne skall få vara anonymt skall fattas separat, av domstol. Rättssäkerheten skall då bevakas av ett allmänt ombud.
  • Detta kan gälla vittnesmål under förundersökning och/eller under rättegång.
  • Den rätt som dömer skall inte ha tillgång till det anonyma vittnets identitet. Det vill säga att varesig domare / nämndemän, tilltalad, dennes försvarare, målsägande eller dennes ombud får känna till vittnets identitet. Detta gäller även åklagaren, i de fall det inte är samme åklagare som i prövningen i föregående punkt.
  • Rätten skall inte få efterfråga det anonyma vittnets namn och vittnet skall ha rätt att vägra yttra sig om uppgifter som kan röja identiteten.

Att både åklagare och den misstänkte skall ha rätt att kräva att ett vittne hörs anonymt har förmodligen sin grund i att Europakonventionen föreskriver att båda parter skall ha samma möjligheter att driva sin sak.

Vilket alltså landar i att även en åtalad gängkriminell med stort våldskapital kommer att få rätt att åberopa anonyma vittnen.

Vad kan möjligen bli fel? Detta är myntets andra sida – och beskriver rätt tydligt förslagets grundläggande problem.

Sedan kan man ifrågasätta försvarets och/eller åklagarens möjlighet att korsförhöra ett vittne utan att sådana detaljer röjs som kan avslöja vittnets identitet. Vittnesmål existerar som regel i något slags kontext.

Nu blir det remissrunda. Vilket kan bli ovanligt livat.

Länkar:
• Förslag på system om anonyma vittnen presenteras för regeringen »
• Anonyma vittnen SOU 2023:67 »
• Powerpoints från presskonferensen »
• Presskonferensen på Youtube »

Arkiverad under: Länktips, Rättssäkerhet, Sverige Taggad som: anonyma vittnen, regeringen

Chatcontrol – vad händer efter Europaparlamentets nej?

27 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Lika oväntat som glädjande säger Europaparlamentet nej till de centrala delarna i Chat Control 2. Men nu återstår ministerrådet, som än så länge håller fast vid EU-kommissionens förslag. Sedan följer förhandlingar.

I unik enighet över grupp- och partigränser säger Europaparlamentet nej till i princip allt som är dåligt i EU-kommissionens förslag till ny massövervakning – Chat Control 2.

Parlamentets position är nu att skanning skall begränsas till individer eller grupper som misstänks för sexuella övergrepp mot barn – ”targeted scanning, not blanket”.

Det vill säga att man spanar mot folk som misstänks för brott – inte mot alla andra, hela tiden. Som EU-domstolen vill att det skall vara.

När misstanke föreligger kommer man att söka efter känt och tidigare okänt övergreppsmaterial. (Hur det senare är tänkt att gå till är dock oklart.)

Men man kommer inte att skanna innehållet (text och IP-samtal) i de övervakades konversationer i syfte att upptäcka grooming. (I vart fall inte innan det finns tillförlitlig teknik för sådan analys.)

Skanning skall endast ske på meddelandetjänster (om misstanke föreligger) som är okrypterade. Man vill alltså inte längre bryta totalsträckskryptering / end-to-end encryption.

Parlamentet säger även nej till åldersgräns för meddelande-appar – och därmed även ja till möjligheten att kommunicera anonymt.

LIBE-utskottets ansvarige rapportör Javier Zarzalejos (EPP, Spanien) hade följande att säga på torsdagens presskonferens.

»We have tried to take a comprehensive view in the fight against child sexual abuse online, which needs to develop a variety of strategies to succeed. There is no massive scanning or general monitoring of the web. There is no indiscriminate scanning of private communications, or backdoors to weaken encryption. There are no legal or technical shortcuts — but there is a positive and compelling duty to put in place legal tools to prevent and combat these heinous crimes.«

Detta är alltså parlamentets position. Men än är segern långt ifrån vunnen.

Nu skall EU:s ministerråd fastställa sin position. Och där spretar det från ett kategoriskt nej till ett entusiastiskt ja till kommissionens förslag.

För att få till ett nej krävs en blockerande minoritet i rådet.

Tyska regeringen är förbunden att rösta nej genom sitt koalitionsfördrag. Österrikes, Finlands och Nederländernas parlament har instruerat sina regeringar att säga nej till Chatcontrol. Den utgående polska regeringen säger nej. Estland och Tjeckien sägs luta mot ett nej.

Den svenska regeringen har ett eget förslag som är nästan, men inte riktigt lika dåligt som kommissionens.

Vore det inte lika bra att riksdagens EU-nämnd instruerar regeringen att helt enkelt rösta nej till kommissionens förslag, nu när Europaparlamentet tagit sitt förnuft till fånga? Eller uppmana den att ansluta sig till parlamentets linje?

Om inte kommissionens ursprungliga förslag dödas i ministerrådet kommer det att leva vidare in i trilogförhandlingarna mellan rådet, parlamentet och kommissionen.

I triloger görs allt upp bakom stängda dörrar – och resultatet av en kompromiss där kan omöjligt vara bättre än vad Europaparlamentet just lagt på bordet. Gissningsvis mycket sämre.

Den 13 november skall Europaparlamentets LIBE-utskott rösta för att bekräfta sin nya position.

Den 4-5 december är det nytt ministerrådsmöte, som föregås av EU-nämnden den 1 december.

• MEP Patrick Breyer (PP, DE): Historic agreement on child sexual abuse proposal (CSAR): European Parliament wants to remove chat control and safeguard secure encryption »
• TechCrunch: EU lawmakers agree on key detection limits in controversial CSAM-scanning file »

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Demokrati, EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror, Sverige Taggad som: ChatControl, CSAR, EU:s ministerråd, Europaparlamentet, regeringen

Chatcontrol: Kompromiss i Europaparlamentet

26 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Lämna totalsträckskrypterad kommunikation ifred och inrikta övervakning mot dem som misstänks för brott. Så kan enligt uppgift uppgörelsen om Chat Control 2 i Europaparlamentet sammanfattas.

Idag, torsdag den 26 oktober kl 13:30 skall det hållas en presskonferens i Europaparlamentet för att presentera en framförhandlad kompromiss om Chat Control 2.

Det är de olika gruppernas rapportörer i LIBE-utskottet som förhandlat fram en position. Denna blir sedan parlamentets utgångsbud när man går in i trilogförhandlingar med ministerrådet och EU-kommissionen.

Redan nu kan Euractiv och Netzpolitik avslöja delar av innehållet. Med reservation för att det är andrahandsuppgifter och för språkförbistring verkar de viktigaste punkterna vara:

  • Ingen skanning av innehållet i totalsträckskrypterad / E2EE kommunikation.
  • Övervakning skall inriktas mot personer och grupper där det misstänks förekomma olagligt innehåll – inte vara generell.
  • Beslut om övervakning skall fattas av en domstol.
  • Ingen skanning (med AI) efter olagligt innehåll (grooming) i elektroniska konversationer.
  • Ingen obligatorisk åldersverifiering för meddelande-appar.
  • Anonyma konton på meddelande-appar skall vara tillåtna.

Mer information lär komma efter presskonferensen, när dokumentet blir tillgångligt.

Votering om LIBEs slutliga position är planerad till den 13 november.

• Chatkontrolle nur bei Verdacht »
• EU Parliament nails down agreement on child sexual abuse regulation »

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror Taggad som: ChatControl, CSAR, Europaparlamentet, Ylva Johansson

En grundlig sågning av Chat Control 2

25 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Ingen – inte ens EU-kommissionen själv – är beredd att försvara kommissionär Ylva Johanssons förslag om ny massövervakning, Chat Control 2. Däremot stod kritikerna på kö när EU:s dataskyddsmyndighet ordnade ett seminarium om frågan.

I måndags höll EU:s dataskyddsmyndighet EDPS ett seminarium i Europaparlamentet om Chat Control 2: EDPS Seminar on the CSAM Proposal: ”The Point of No Return?” »

Under drygt två timmar levererade ett 20-tal experter svidande kritik mot EU-kommissionens förslag. En utmärkt – och grundlig – sammanfattning finns hos TechCrunch: Europe’s CSAM-scanning plan is a tipping point for democratic rights, experts warn »

Seminariet kan även ses här. »

Några intressanta nedslag nedan. Vi börjar med the European Data Protection Supervisor, Wojciech Wiewiórowski. Från TechCrunch:

“It is often being used in the debate that this proposal is only about protecting children. I would like this to be the case — but it’s not,” he went on, arguing that the Commission’s proposal questions the “foundations” of what privacy means in a democratic society; and pointing out that privacy, once undermined, leads to “the radical shift from which there might be no return”, as he put it.

Without amendments, the proposal would “fundamentally change the Internet and the digital communication as we know it”, Wiewiórowski also warned at the event’s close — invoking his personal childhood experience of living under surveillance and restrictions on freedom of expression imposed by the Communist regime in Poland. And, most certainly, it’s an awkward comparison for the EU’s executive to be asked to contemplate coming from the mouth of one of its own expert advisors.

Frederik Borgesius, professor på iHub, Radboud University, i Nederländerna menade att Chat Control 2 uppenbart går bortom vad som kan anses vara nödvändigt och proportionerligt i relation till de mänskliga rättigheterna.

I detta tog han avstamp i EU-domstolens ogiltigförklarande av EU:s datalagringsdirektiv, som ju ”bara” handlade om metadata, inte innehåll (som Chat Control 2).

“Actually, the court might not even get to a proportionality test because the data retention cases were about metadata. And this is about analysing the content of communications,” he went on. “The EU Charter of Fundamental Rights has an element that says if the essence of a fundamental right is violated then the measure is illegal by definition — there’s not even a need for a proportionality test.”

Borgesius also pointed out there’s case law on this essence point too. “When is the essence violated? Well, the court has said — in a different case — if authorities can access the contents of communications on such a large scale then the discussion is over,” he explained. “No room for proportionality test — the essence of the right to privacy would be violated, and therefore such a measure would be illegal.”

Chat Control 2 kommer alltså att kunna upphävas av EU-domstolen på rent principiella grunder. Men sådant tar tid och förslaget kan ställa till med mycket skada fram till dess.

Ytterligare några citat ur texten:

One issue several speakers raised is that a large proportion of the sexualized content involving minors that’s being shared online is actually being done so by (and between) consenting minors (i.e. sexting). The Commission proposal could therefore lead to children being investigated and even criminalizing for exploring their own sexual identities, they suggested — since understanding what is and isn’t CSAM is not something that can necessarily be done by simply reviewing the imagery itself.

Detta speciellt som CC2 vill se AI-stödd sökning efter tidigare okänt olagligt material.

Certainly in the case of new CSAM (i.e. suspected CSAM content that has not been previously seen, investigated and confirmed as illegal child sexual abuse material), context is essential to any assessment of what is being depicted. This is not something an AI scanning tool, or even a trained human looped in to review flagged imagery, can inherently know just by looking at a piece of content, the seminar heard.

Om Client Side Scanning på användarnas telefoner och datorer:

“As computer science researchers we’ve just begun to look at this technology,” said Matthew Green, a cryptographer professor at The Johns Hopkins University, Baltimore. “I want to stress how completely new the idea of client side scanning is — the very first computer science research papers on the topic appeared in 2021 and we’re not even two years later, and we’re already discussing laws that mandate it.”

“The problem of building systems where [content scanning] algorithms are confidential and can’t be exploited is something we’re just beginning to research. And so far, many of our technical results are negative — negative in the sense that we keep finding ways to break these systems,” he also told the seminar. “Break them means that we will ultimately violate the confidentiality of many users. We will cause false positives. We will cause bad data to be injected into the system.

Detta är bara några exempel på kritik mot förslaget om Chat Control 2. Vi kan starkt rekommendera läsning av hela artikeln.

EU-kommissionär Ylva Johansson var inbjuden till seminariet för att försvara sitt förslag. Varken hon eller någon annan från kommissionen ville dock medverka.

(Däremot frågas kommissionär Johansson ut av Europaparlamentets utskott för mänskliga rättigheter – LIBE – idag onsdag 25/10 kl 14:30. Då gäller det den kontroversiella lobbykampanjen för Chat Control 2. Livestreamas här.)

• TechCrunch: Europe’s CSAM-scanning plan is a tipping point for democratic rights, experts warn »

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, EU, Länktips, Övervakning, Privatliv, Storebror Taggad som: ChatControl, CSAR, EDPS, Ylva Johansson

Chat Control 2 – vad händer nu?

20 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Motståndet mot Chat Control 2 försenar processen. Kanske ända in i EU-valrörelsen nästa år.

Just nu känns det som om EU:s institutioner försöker hålla liv i förslaget om Chat Control 2 genom att skjuta besluten framför sig.

Det blev ingen diskussion och inget beslut om Chatcontrol på gårdagens (19/10) ministerrådsmöte.

Nästa möte med EU:s inrikes- och justitieministrar i ministerrådet äger rum den 4-5/12. Närmsta föregående möte med riksdagens EU-nämnd är den 1/12 kl 09.

Den 25/10 kl 14:30 frågas EU-kommissionär Ylva Johansson ut om intressekonflikter och märkligheter kring Chat Control 2 i Europaparlamentets utskott för mänskliga rättigheter, LIBE.

Den 26/10 är det tänkt att LIBE skall rösta om Chat Control 2. Ryktet säger dock att denna omröstning kan komma att skjutas upp till den 13/11 (eller 7/11).

Uppdatering: Omröstningen i LIBE är uppskjuten till den 13/11.

När Europaparlamentet skall rösta om LIBE:s slutliga rapport i plenum är för tillfället oklart.

Preliminärt är det tänkt att hålla trilogförhandlingar (kommissionen, ministerrådet och parlamentet i möte bakom stängda dörrar) i februari.

Besluten om Chat Control 2 kryper allt närmare nästa års val till Europaparlamentet – och kan därmed komma att bli en valfråga.

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, EU, Övervakning, Privatliv, Storebror Taggad som: ChatControl, CSAR, EU:s ministerråd, Europaparlamentet, Ylva Johansson

Ylva Johansson: Er kritik gör mig bara mer beslutsam

17 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Ett förslag som strider mot de mänskliga rättigheterna. Grundlösa påståenden, medvetna missuppfattningar, riggade opinionsmätningar, politisk korruption, mångmiljonbelopp till lobbying i egen sak, brott mot EU:s nya Digital Services Act och mot GDPR – EU-kommissionär Ylva Johansson skyr inga medel för att driva igenom Chat Control 2.

EU-kommissionär Ylva Johansson är en av EU:s högsta makthavare. Hon är inte vald av någon, utan var arbetsmarknadsminister i regeringen Löfven 2 när hon plötsligt upphöjdes till sitt ämbete.

Hennes civila CV består i att under två år ha varit ämneslärare i matematik, fysik och kemi.

Sedan blev det Vänsterpartiet Kommunisterna, på Lars Verners tid. Därefter löste hon partibok i Socialdemokraterna och blev genast karriärsosse. Hennes Wikipedia-sida är informativ.

Just nu är Ylva Johansson aktuell med förslaget om massövervakning av innehållet i folks elektroniska meddelanden – Chat Control 2. Som strider mot de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Dessutom är förslaget oförenligt med totalsträckskryptering (E2EE) av elektroniska meddelanden. Vilket i sig är en röd linje. Chat Control 2 är inte i kontakt med verkligheten.

Men Ylva Johansson går på. Hon fortsätter påstå att bara domstolar kan utfärda en spårningsorder, vilket inte stämmer med hennes eget förslag.

Och hon fortsätter likna Chat Control 2 vid en knarkhund som kan sniffa sig fram till droger utan att öppna paket och resväskor. Vilket är totalt nonsens.

Under resan med Chat Control 2 har vi hunnit se riggade opinionsmätningar och politisk korruption. Speciellt två frågor hänger i luften rörande den senare.

1) I styrelsen för en av skandalens intresseorganisationer / IT-företag sitter en av Ylva Johanssons egna topptjänstemän – som även varit central i arbetet med att ta fram EU-kommissionens förslag om Chat Control.

2) Vid ett event i Bryssel betalade Ylva Johanssons direktorat ut nästan en miljon euro till denna stiftelse. Av skattebetalarnas pengar. För att lobba för sitt eget och kommissionens budskap.

Detta kommenterar Ylva Johansson med att allt gått rätt till. Trust me. Och tänk på barnen.

Europol, vars högsta politiska chef är Ylva Johansson – tycker att hennes förslag om Chat Control 2 är utmärkt – och meddelar att de också vill vara med och tjuvkika i folks e-post, elektroniska meddelanden och IP-konversationer.

I ett försök att vinna tillbaka mark köpte EU-kommissionen nyligen reklamplats på X:Twitter – för skattebetalarnas pengar, för att påverka opinionen.

I sin video hänvisar kommissionen till sin redan de-bunkade riggade opinionsmätning. (I Sverige är resultatet det motsatta. 72% säger nej till Chat Control 2.) I övrigt visas bilder på oskyldiga barn och potentiellt fula gubbar till spöklik musik.

Reklaminslaget har visats i länder som är kritiska till Chat Control 2. Man har använt sig av micro targeting – för att sålla fram lämpliga mottagare utifrån politisk åskådning och religion.

Vilket råkar vara synnerligen förbjudet – såväl under EU:s nya Digital Services Act som GDPR. Gör som vi säger, inte som vi gör. EU:s datatillsynsmyndighet har uppmärksammat saken.

I helgen har Ylva Johansson lagt ut ett nytt brev på kommissionens hemsida. Och nu börjar det verka lite obalanserat. Till exempel går hon till angrepp mot VPN-leverantören Mullvad för dess reklam-kampanj mot Chat Control 2.

I brevet kritiserar hon även Europas ledande think tank för ett fritt och öppet internet, EDRi. De har faktiskt fått en donation på 15.000 euro från Apple, haha, gotcha.

Säger kommissionären som nyss gav en organisation med suspekta motiv en miljon euro av skattepengar för att ordna ett event till stöd för hennes eget förslag.

Ylva Johansson skriver även att hon utsatts för hat och hot på nätet. Några har kommenterat hennes kön och hennes utseende. Hon menar även att hon utsatts för rasistiska (!) påhopp. Hon har kallats för ”häxa” och ”hynda”. Och värre.

Det är naturligtvis tråkigt att vissa människor är rövhattar på nätet. Men det är lätt att misstänka att den allt mer pressade kommissionären även uppfattar helt legitim kritik som näthat – eftersom hon inte kan hantera den.

Några bemötanden i sak av den kritik som framförts förekommer inte i kommissionär Johanssons brev. Däremot skriver hon att kritiken stärker hennes beslutsamhet.

På det hela taget känns det som att Ylva Johanssons position blir allt svajigare. Det skall bli spännande att se utfrågningen av henne i Europaparlamentets utskott för mänskliga rättigheter (LIBE) den 25 oktober.

Dagen efter, den 26 oktober röstar sedan utskottet om förslaget till Chat Control 2, med dess 1.909 ändringsförslag.

Relaterat:
• Europol Sought Unlimited Data Access in Online Child Sexual Abuse Regulation »

• Chat Control – politisk korruption på EU-nivå »
• Chat Control-skandalen, del 2 »

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, Digital Services Act, EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Privatliv, Spaning, Storebror Taggad som: ChatControl, CSAR, EU-kommissionen, Europaparlamentet, Ylva Johansson

Chat Control 2: Finland säger nej, EU-nämnden säger inte något

16 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Finland säger nej till Chat Control. Vad den nya polska regeringen tycker är oklart. Och i Sverige har EU-nämnden ännu inte fattat beslut.

De goda nyheterna är att Finland säger nej till Chat Control 2. Det finska parlamentet anser att förslaget står i strid med de mänskliga rättigheterna – samt att rätten till krypterad kommunikation måste försvaras.

En boll i luften är Polen, vars utgående regering säger nej till Chat Control 2. Vad den nya regeringen kommer att säga vet vi inte. Men det tar väl tid innan eventuellt ändrad politik får genomslag.

Den svenska riksdagens EU-nämnd skulle fastställa sin position i fredags. Enligt andrahandsuppgifter inifrån riksdagen fattades dock inget beslut – eftersom det spanska ordförandeskapet ännu inte lagt fram något kompromissförslag.

Uppgifter gör dock gällande att en sådan kompromiss kan komma att presenteras nu i början av veckan. I så fall kan EU-nämnden ta upp frågan på sitt möte på onsdag 18 oktober kl 08:15.

Vad som hänt med den tidigare presenterade svenska positionen är än så länge oklart. Enligt uppgift togs den inte upp i EU-nämnden, av ovan nämnda skäl.

Fortsättning följer.

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Aktivism, EU, Kryptering, Övervakning, Privatliv, Storebror Taggad som: ChatControl, EU-nämnden, Finland, Polen, Ylva Johansson

Chat Control i EU-nämnden på fredag

10 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

På fredag morgon kan riksdagens EU-nämnd göra som Österrikes parlament: Säga nej till Chat Control 2, då förslaget strider mot de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Förra gången ströks frågan om EU:s nya massövervakning – Chat Control 2 – från dagordningen på ministerrådets möte och därmed även från agendan för den svenska riksdagens EU-nämnd.

Men nu är det dags igen. Den 19-20 oktober möts EU:s inrikes- och justitieministrar i Luxemburg. Enligt föredragningslistan skall man diskutera en »partial general approach« om Chat Control 2, vilket låter mer som fortsatt diskussion än som beslut (även om man aldrig kan veta).

Inför detta kommer den svenska riksdagens EU-nämnd att diskutera Chat Control 2 på sitt möte nu på fredag, 13 oktober kl 09 i lokalerna på Mynttorget 1.

Den svenska regeringens position har presenterats redan tidigare och innebär i korthet:

  • Chatcontrol skall skanna innehållet i alla människors elektroniska meddelanden, men än så länge bara efter sådant som det idag finns teknik för att upptäcka.
  • Detta skall gälla alla meddelande-appar men inte vanlig telefon och SMS.
  • Den nya myndigheten (EU-Center) skall utveckla AI-verktyg för att i framtiden kunna söka efter tidigare okänt olagligt innehåll och misstänkta konversationer i människors meddelanden och molntjänster.
  • För att kringgå kryptering vill man kunna installera spionprogram – antingen inom respektive meddelande-app eller direkt på folks telefoner, datorer, plattor, spelkonsoler och andra enheter som kan användas för att sända meddelanden.

Regeringen säger med andra ord ja till obligatorisk granskning av innehållet i medborgarnas elektroniska meddelanden.

Hur de politiska partierna ställer sig kan du läsa på denna sida: Sveriges ståndpunkt »

För kritik av den svenska regeringens förslag till ståndpunkt:
• Kryphål i Chat Control 2.0 äventyrar informations­säkerheten »
• Läcka: Regeringens finter om Chatcontrol »
• Regeringen förespråkar mass­övervakning »

Vi vet ännu inte vad det spanska EU-ordförandeskapet vill. Men man har tidigare velat gå längre än EU-kommissionen och förbjuda totalsträckskryptering. (!) Sedan har vi kommissionens ursprungliga förslag. Och så har vi den svenska regeringens position. Med minst tre förslag på bordet är man knappast klara att fatta beslut.

Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna (prel.) säger nej till Chat Control 2. Om det skulle gå till votering redan idag skulle en blockerande minoritet kunna uppnås i ministerrådet om även Sverige röstar nej eller lägger ner sin röst.

Sverige skulle – genom riksdagens EU-nämnd – redan nu på fredag kunna göra som Österrikes parlament: Att säga nej till Chat Control 2, med hänvisning till att förslaget strider mot de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Tyvärr verkar det som om EU-nämnden kommer att ge sitt stöd till den svenska regeringens ståndpunkt.

Fortsättning följer. Några andra viktiga datum:
• 25 oktober frågas EU-kommissionär Ylva Johansson ut i Europaparlamentets utskott för mänskliga rättigheter m.m., LIBE.
• 26 oktober är det tänkt att LIBE skall fastställa sin ståndpunkt och ta ställning till 1.909 ändringsförslag.

Aktuellt:
• Europol Sought Unlimited Data Access in Online Child Sexual Abuse Regulation »

• Chat Control – politisk korruption på EU-nivå »
• Chat Control-skandalen, del 2 »

Relevant debattartikel:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: EU, Länktips, Övervakning, Privatliv, Storebror, Sverige Taggad som: ChatControl, CSAR, EU-nämnden, mänskliga rättigheter, regeringen, Ylva Johansson

Chat Control 2: Ylva Johansson är naken!

5 oktober 2023 av Henrik Alexandersson

Det mesta tycks bli fel för EU-kommissionär Ylva Johansson när hon vill införa obligatorisk granskning av innehållet i medborgarnas elektroniska meddelanden och konversationer – Chat Control 2.

Till att börja med begriper hon inte sitt eget förslag och dess konsekvenser. Hennes påstående om att man kan inspektera innehållet i totalsträckskrypterade (E2EE) meddelanden utan att bryta krypteringen är nonsens. Och att bryta eller förbjuda kryptering vore förödande för hela vår IT-säkerhet.

Ylva Johansson upprepar ständigt att beslut om spårningsorder endast kan fattas av en domstol. Det stämmer inte med hennes eget förslag. Det räcker med en icke närmare specificerad myndighet, vilket inte motsvarar den rättssäkerhet som kommissionären försöker ge sken av.

EU-kommissionens och ministerrådets egen rättstjänst, Europaparlamentets utredningstjänst, EU:s dataskyddsmyndighet, FN:s människorättskommissionär och forskare från hela världen varnar för förslaget. De menar att det kränker de mänskliga rättigheterna, att det är tekniskt omöjligt och att oskyldiga kommer att drabbas.

EU-kommissionen medger själv på sidan 13 i sitt förslag att det inskränker medborgarnas möjlighet att utöva sina grundläggande mänskliga rättigheter, som rätten till privatliv och privat korrespondens samt yttrandefriheten. Men man tycker att det är ett pris värt att betala.

Ylva Johansson har presenterat en riggad opinionsmätning som påstås visa att en stor majoritet av folket stöder hennes förslag. Detta sker genom ledande och missvisande frågor som utelämnar viktig information. Opinionsundersökningar som utförts av andra visar på ett rakt motsatt resultat: Att folket säger nej till Chat Control 2.

Nyligen avslöjades att IT-företag förklädda till intresseorganisationer pumpat in mångmiljonbelopp i kampanjen för Chat Control 2 – för att kunna sälja sina egna övervakningsverktyg.

Då framkom även att en av Ylva Johanssons nära medarbetare är verksam inom en av ovan nämnda organisationer och samtidigt varit central i arbetet med att ta fram EU-kommissionens förslag om Chat Control 2. Och det finns fler som rör sig i denna gråzon.

Dessutom har vi fått veta att Europol vill ha tillgång till allt som snappas upp av Chat Control 2. Europol vill även att syftet (att skydda barn online) skall utökas till annan brottslighet. Förslaget är alltså inte ens klubbat innan ändamålsglidningen börjar.

Detta besvarar kommissionär Johansson med känslomässiga videos på X och Youtube där hon avfärdar all kritik i sak med att så är det inte alls. Inga argument i sak. Bara känslor.

Europaparlamentets utskott för mänskliga rättigheter (LIBE) har sänt ett oroat brev för att ta reda på vad som pågår. Johanssons svar är att inget är fel och att man skall lita på henne. Inga argument i sak där heller.

Svaret innehåller även rena felaktigheter om att hon samrått med NGOer som arbetar med privacy-frågor. I verkligheten har hon vägrat möta relevanta organisationer som EDRi, samtidigt som kommisionens dörrar stått vidöppna för ovan nämnda lobbyister som stöder förslaget.

Detta är som en tågolycka i slow motion. Så här får det inte gå till i en demokratisk beslutsprocess.

Förslaget om Chat Control 2 måste stoppas i ministerrådet och i Europaparlamentet.

Det finns redan lagstöd för frivillig skanning efter innehåll med övergrepp mot barn. Det sker redan på stora plattformar. Den lagen kan förlängas med ett klubbslag – istället för att införa obligatorisk granskning av innehållet i alla människors elektroniska kommunikationer.

• Europol Sought Unlimited Data Access in Online Child Sexual Abuse Regulation »
• Chat Control – politisk korruption på EU-nivå »

Relevanta debattartiklar:
• Europaportalen: Riksdagen måste säga nej till Chat Control 2.0 »
• Svenska Dagbladet: Regeringen kan stoppa chat control »

Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• Allt du behöver veta om #ChatControl »

• StopScanningMe.eu »

• Använd denna mail-robot för att protestera mot förslaget om Chatcontrol »

Följ oss även på Twitter: @femtejuli

Arkiverad under: Demokrati, EU, Kryptering, Länktips, Övervakning, Spaning, Storebror Taggad som: ChatControl, CSAR, Ylva Johansson

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 16
  • Sida 17
  • Sida 18
  • Sida 19
  • Sida 20
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 156
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Nätfrihet och integritet!

Femte juli är en nätpolitisk nyhetssajt som står på internetanvändarnas sida. Läs mer.

  • Twitter: Femtejuli
  • Youtube
  • Soundcloud: 5july
  • RSS-flöde

Prenumerera på inlägg


Loading

Senaste inlägg

  • EU överväger digital-skatt16 maj 2025
  • Mänskliga rättigheter online15 maj 2025
  • Chat Control 2 – fortsatt låst läge i ministerrådet12 maj 2025
  • EU rullar ut app för åldersverifikation8 maj 2025
  • Svenska folket säger ja till »censur« av media och enskilda7 maj 2025

Senaste kommentar

  1. Chat Control 2 i långbänk om Chat Control 2 – omvända roller i ministerrådet15 mars 2025

    […] Läs mer om de låsta positionerna i EU:s ministerråd: Chat Control 2 – omvända roller i ministerrådet » […]

CC BY 4.0 · Logga in

  • Youtube
  • Twitter
  • RSS