• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

Femte juli Nätet till folket!

Nätet till folket!

  • Om oss

Vill vi ha statliga ordningsmän på internet?

21 december 2020 av Henrik Alexandersson 3 kommentarer

Ett av de förslag som förs fram i EU:s nya Digital Services Act (DSA / förordningen om digitala tjänster) är så kallade »trusted flaggers«. Enkelt uttryckt handlar det om statligt godkända ordningsmän på nätet.

Detta har väckt förvånansvärt lite uppmärksamhet, i princip ingen alls. Låt oss kika närmare på förslaget.

  • Trusted flaggers skall vara underordnade nationella Digital Services Coordinators.
  • De skall besitta särskild kompetens för att identifiera och flagga olagligt innehåll på nätet.
  • Ett kriterium är, enligt DSA att »it represents collective interests and is independent from any online platform«.
  • Deras flaggningar skall prioriteras för behandling av nätplattformarna.
  • Det skall vara offentligt vilka dessa trusted flaggers är.
  • De skall kunna bli av med sitt uppdrag om de missköter sig.

På sidan 28, motivering 46 (förklarande memorandum, ej lagtext) finner vi en mer utförlig beskrivning:

»Action against illegal content can be taken more quickly and reliably where online platforms take the necessary measures to ensure that notices submitted by trusted flaggers through the notice and action mechanisms required by this Regulation are treated with priority, without prejudice to the requirement to process and decide upon all notices submitted under those mechanisms in a timely, diligent and objective manner. Such trusted flagger status should only be awarded to entities, and not individuals, that have demonstrated, among other things, that they have particular expertise and competence in tackling illegal content, that they represent collective interests and that they work in a diligent and objective manner. Such entities can be public in nature, such as, for terrorist content, internet referral units of national law enforcement authorities or of the European Union Agency for Law Enforcement Cooperation (‘Europol’) or they can be non-governmental organisations and semi- public bodies, such as the organisations part of the INHOPE network of hotlines for reporting child sexual abuse material and organisations committed to notifying illegal racist and xenophobic expressions online. For intellectual property rights, organisations of industry and of right-holders could be awarded trusted flagger status, where they have demonstrated that they meet the applicable conditions. The rules of this Regulation on trusted flaggers should not be understood to prevent online platforms from giving similar treatment to notices submitted by entities or individuals that have not been awarded trusted flagger status under this Regulation, from otherwise cooperating with other entities, in accordance with the applicable law, including this Regulation and Regulation (EU) 2016/794 of the European Parliament and of the Council.«

Dessa nätgranskare kan alltså vara statliga organ, representanter för vissa särintressen och organisationer.

Detta väcker massor av frågor. Hur tänker man  till exempel förhålla sig till nätgranskare utsedda att flagga olagligt material i länder som inte respekterar de medborgerliga fri- och rättigheterna och som har lagar som går på tvärs med övriga EU (t.ex. hädelselagar och abortförbud)? Hur genomtänkt är det egentligen att ge olika särintressen rollen som censorer – då de ju till sin natur är partiska? Hur har man tänkt förhålla sig till nätgranskare som kan misstänkas ha en politisk agenda?

Detta kan bli en soppa.

Rent spontant känns det som att prioriterad begäran om censur bara borde få begäras av en myndighet, till exempel den nya Digital Service Coordinator som medlemsstaterna förväntas inrätta. Och egentligen borde det inte få ske med mindre än föregående rättslig prövning.

Men att ha allehanda särintressen som nätcensorer utan någon föregående prövning av deras framställningar till nätplattformarna – det känns som upplagt för missbruk och konflikter. Om man alls skall ha trusted flaggers, då borde de snarare rikta sina anmälningar till sin nationella Digital Services Coordinator för prövning.

Det verkar som att EU – åter igen – dumpar frågan om vad som får publiceras på nätet på andra aktörer istället för att reglera det fria ordet genom lag och rättsväsende.

Dela

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Reddit Dela på E-post

Arkiverad under: Censur, Digital Services Act, EU, Rättssäkerhet, Sociala media, Storebror, Webben, Yttrandefrihet Taggad som: Trusted Flaggers

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Nisse Ghandi säger

    22 december 2020 kl. 22:14

    Den/de som har utformat detta förslag har uppenbarligen skolkat från historie-lektionerna.

    Detta förslag hör inte hemma i någon nation som vill kalla sig för ”demokratisk”, och skall därför spolas ned omgående, där det hör hemma, i toalettstolen.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primärt sidofält

Nätfrihet och integritet!

Femte juli är en nätpolitisk nyhetssajt som står på internetanvändarnas sida. Läs mer.

  • Twitter: Femtejuli
  • Youtube
  • Soundcloud: 5july
  • RSS-flöde

Aktuellt från Twitter

femtejuli Femte juli @femtejuli ·
15h

EU: Övervakning är viktigare än mänskliga rättigheter (BlogCast)
#ChatControl https://femtejuli.se/2023/02/02/eu-overvakning-ar-viktigare-an-manskliga-rattigheter/ via @femtejuli

Retweet on Twitter Femte juli Retweeted
openrightsgroup Open Rights Group @openrightsgroup ·
18h

From Project Alpha to the Gangs Matrix and the Manchester 10, policing is taking on #PreCrime. Supposedly what you do online and even private messages can predict criminality, triggering surveillance and punishment. This quiz by @fairtrials shows you how. https://www.fairtrials.org/predictive-policing/

Retweet on Twitter Femte juli Retweeted
issielapowsky issie lapowsky @issielapowsky ·
2 feb

Am I doing this right? https://twitter.com/lexnfx/status/1620907977275490313

Retweet on Twitter Femte juli Retweeted
openai OpenAI @openai ·
31 jan

We’re developing a new tool to help distinguish between AI-written and human-written text. We’re releasing an initial version to collect feedback and hope to share improved methods in the future. https://openai.com/blog/new-ai-classifier-for-indicating-ai-written-text/

Retweet on Twitter Femte juli Retweeted
rochelag Irene Roche Laguna @rochelag ·
1 feb

#DSA : Guidance on the requirement to publish user numbers for online platforms https://europa.eu/!pdnnH6 @DigitalEU

Prenumerera på inlägg


Loading

Senaste inlägg

  • EU: Övervakning är viktigare än mänskliga rättigheter2 februari 2023
  • Statligt ”Bank-ID”?31 januari 2023
  • EU-kommissionen: Övervakning är viktigare än mänskliga rättigheter25 januari 2023
  • ChatControl – granskning av EU-kommissionens förslag23 januari 2023
  • ChatControl – nu är det skarpt läge i EU, men regeringen vill inte tala om saken19 januari 2023

Senaste kommentar

  1. EU: Övervakning är viktigare än mänskliga rättigheter om ChatControl – granskning av EU-kommissionens förslag2 februari 2023

    […] och lyssna på Youtube eller Soundcloud. Vill du veta mer? Läs då denna och denna […]

CC BY 4.0 · Logga in

  • Soundcloud
  • Youtube
  • Twitter
  • RSS