Det belgiska EU-ordförandeskapet hoppas kunna kuppa igenom Chat Control 2 genom att flytta det formella beslutet från ministerrådet till tjänstemännen i COREPER II.
Så här ser den belgiska planen ut:
- På ministerrådsmötet den 13-14 juni kommer belgarna att presentera sitt senaste förslag och ministrarna får tillfälle att yttra sig.
- Så fort detta är gjort kommer de att cirkulera ett uppdaterat slutligt förslag.
- Då det inte kommer att hållas något mer ministerrådsmöte (RIF-rådet) innan belgarna lämnar över ordförandeskapet till Ungern kommer man att låta medlemsstaternas ständiga representanter (ambassadörer / tjänstemän) i COREPER II att rösta om förslaget på sitt möte den 19 juni. (Reservdatum 20 & 24 juni.)
Om det då inte längre finns någon blockerande minoritet har ministerrådet antagit förslaget och är redo att gå in i trilog-förhandlingar med Europaparlamentet och EU-kommissionen.
I sådana förhandlingar spelar det mindre roll att Europaparlamentet redan sagt nej till Chat Control 2 i dess kontroversiella delar. Det betraktas bara som en förhandlingsposition.
Hur villigt Europaparlamentet är att upprätthålla sitt tidigare nej även efter EU-valet återstår att se. (Ledande kritiker som den tyske piratpartisten Patrick Breyer sitter inte kvar i det nyvalda parlamentet.)
Här i Sverige har EU-nämnden enbart fått ytlig information från regeringen om hur frågan utvecklas. Något beslut om slutlig svensk position har inte fattats. Sista mötet inför det aktuella ministerrådsmötet hölls förra onsdagen.
Från det mötet meddelades att regeringen står fast vid sin ståndpunkt och har den som utgångspunkt i diskussionen. Det vill säga en ståndpunkt som aldrig diskuterats på allvar eller fastställts i EU-nämnden. Den svenska riksdagen har därmed i praktiken avsagt sig sitt inflytande i frågan om belgarnas plan går i lås.
(Den svenska regeringens ståndpunkt ligger någonstans mellan EU-kommissionens ursprungliga förslag och det som presenterats av det belgiska ordförandeskapet.)
Det senaste belgiska förslaget innehåller bland annat client-side-scanning (det vill säga spionprogram på folks telefoner och datorer eller inbyggda i de meddelande-appar vi kommer att tillåtas använda).
På så sätt menar man att förslaget respekterar rätten till totalsträckskryptering (E2EE), då man kontrollerar innehållet i folks meddelanden redan innan de krypterats och sänts. Men det är lika fullt granskning av innehållet i medborgarnas elektroniska meddelanden.
Belgarna har också föreslagit att den som inte »frivilligt« går med på att få innehållet i sina meddelanden granskat skall hindras från att sända bilder, videoklipp och länkar. (Läs mer i deras förslag.)
Länkar:
• Be scanned – or get banned! »
• Majority for chat control possible – Users who refuse scanning to be prevented from sharing photos and links »
• ‘Let yourself be monitored’: EU governments to agree on Chat Control with user “consent” »
• EU Council Presidency’s Last-Ditch Effort For Mass Scanning Must Be Rejected »
Relaterat från denna blogg:
• Chat Control 2 – nytt kompromissförslag i ministerrådet (27 maj) »
• Chat Control 2: På onsdag kan riksdagens EU-nämnd avgöra om det skall bli förbjudet att dela länkar (3 juni) »
• M, KD & L talar med kluven tunga om Chat Control 2 (5 juni) »
Läs mer:
• Chatcontrol.se »
• Chatcontrol.eu »
• StopScanningMe.eu »
Följ oss även på X: @femtejuli
Någon säger
Så vi får 2-5 år med denna skit, innan domstolen slår ned det på samma sätt som datalagringen, varefter det blir kvar ändå på grund av tröghet och motsträviga länder som Sverige, samtidigt som de ansvariga får noll påföljd?
Fanns det någon rättvisa så borde samtliga som verkat för att införa detta få en lång fängelsevistelse, även om det skulle klara sig från att gå igenom. Även försök till brott brukar ju vara straffbart, och brott mot de mänskliga rättigheterna borde inte vara annorlunda. Men dessa människor verkar ju både skriva, och stå över, lagen.