EU tycker tydligen att det är viktigare att begränsa användarnas yttrandefrihet på sociala media än att försvara deras rättigheter.
EU-kommissionen är snabb när det gäller att kritisera de stora sociala medieplattformarna när den tycker att de inte censurerar tillräckligt.
Men när det gäller de användarrättigheter som stadgas i EU:s Digital Services Act (DSA) tycks kommissionen vara rätt ointresserad.
DSA säger följande:
- Användare har rätt att överklaga moderation (borttagna inlägg, skuggbanning m.m.).
- Plattformar måste erbjuda ett internt klagomålssystem.
- De måste ge en motivering när de tar bort eller begränsar innehåll.
- Användaren kan gå vidare till ett certifierat utomstående tvistlösningsorgan.
- Användaren får också vända sig till nationella myndigheter eller domstol.
- DSA gäller både censur av inlägg och avstängning av konton.
- Kontostängning måste vara proportionerlig.
- Plattformen måste förvarna om och motivera avstängning (utom vid mycket allvarliga brott).
Uppenbarligen fungerar detta inte. Användare blir censurerade, skuggbannade och avstängda utan att det finns något meningsfullt sätt att överklaga. (Automatiserade AI-svar som bara meddelar att beslutet kvarstår baserat på vaga generella formuleringar räknas inte.)
Få om ens några medlemsstater har etablerat något utomstående tvistlösningsorgan. (Ansvarig nationell myndighet i Sverige är Post & Telestyrelsen, PTS). Och någon struktur för hur kommissionen skall leva upp till sitt övergripande ansvar på detta område tycks inte existera i sinnevärlden.
Däremot är EU-kommissionen som sagt snabb när det gäller att klaga på att sociala media inte censurerar tillräckligt mycket.
Man kan lätt få intrycket av att EU tycker det är viktigare att begränsa användarnas yttrandefrihet än att försvara deras rättigheter.