EU gav oss dataskyddsförordningen – GDPR – med det förvisso vällovliga syftet att skydda medborgarnas persondata. Men i praktiken blev det massor av krångel och kostnader för EU:s företag – och ledde till att många utländska siter blockerades för europeiska användare. Sedan kom det nya upphovsrättsdirektivet – som kommer att leda till galenskaper som länkskatt och uppladdningsfilter. Galenskaper som får företag som Youtube att överväga att helt lämna den europeiska marknaden. Snart klubbas dessutom förordningen om terror-relaterat innehåll online – som kommer att resultera i nätcensur och ännu en grund för uppladdningsfilter.
Men detta är bara början. Just nu pågår arbetet med EU:s nya Digital Services Act. Där kommer man att ägna sig åt micro management och reglera allt man kan komma på. En snabb genomläsning av EU-kommissionens vitpapper och Europaparlamentets utkast till rapport ger vid handen att EU nu tänker styra och ställa över bland annat följande.
EU-kommissionens vitpapper (mina boldningar av saker att vara extra uppmärksam på):
- Gemensamma EU-regler mot hat och hot på nätet
- Digitala kommunikationssystem
- Ett ekosystem av excellens och tillit för artificiell intelligens baserad på europeiska värderingar
- Kvant-teknologi
- Användning av persondata
- Åtgärder mot cyber-brottslighet
- Hållbara, cirkulära och klimatneutrala IT-lösningar
- Värdegundsbaserade digitala lösningar
- Europeisk digital suveränitet och självständighet mot omvärlden anpassad till den europeiska sociala modellen
- Hållbar datainfrastruktur, nätverk och kommunikationer
- Egna, europeiska regler och värderingar för en digital tid
- Öppenhet, men bara för icke-EU-aktörer som följer EU:s regler och förordningar
- Bättre beslutsfattande baserat på publik icke-personlig data
- Utrullning av digital teknik som gör skillnad i människors liv och som respekterar europeiska värderingar
- En gemensam marknad för digital teknologi, produkter, tjänster – och data
- Samordnad forskning och utveckling
- Digitaliserad offentlig administration
- Investeringar i strategisk kapacitet
- Interoperabilitet vad gäller kapacitet och utveckling av digital kapacitet
- 5G och 6G
- Gigabit-anslutningar
- Stimulera digital utveckling genom EU:s strukturfonder och en »kapitalmarknads-union« syftande till 14% extra tillväxt till år 2030
- Regler och strategier för digital säkerhet, bland annat genom nya verktyg för polis och rättsväsende
- Ett digitalt utbildningslyft, speciellt för kvinnor
- Lagskydd och reglering för arbetare i den digitala ekonomin
- En mer digital, miljövänlig, cirkulär industri
- Uppmärksamhet mot vissa digitala plattformars dominerande ställning
- Översyn av nätets »gratis« tjänster
- Ett grönt perspektiv i den digitala konkurrenslagstiftningen
- Balans mellan handel online och offline
- Samordning av medlemsstaternas satsningar på en digital och grön europeisk framtid
- Granskning av nya marknader
- Reglering för att garantera konkurrens, rättvisa, innovation och allmänintresse bortom ekonomiska överväganden
- En rättvis digital ekonomi
- Hårdare regler för beskattning av gränslöst nätbaserat företagande
- Regler baserade på europeiska värderingar och miljömässiga normer för den digitala världen
- Klargörande av plattformars roll och ansvar
- Införande av en internationellt accepterad allmän elektronisk identitet (eID)
- En European Democracy Action Plan mot fake news och desinformation
- Smarta el-system för ett fossilfritt Europa
- Klimatneutrala datacenter och telekommunikationer till år 2030
- Fullt återvinningsbar digital utrustning
- Digitaliserade sjukjournaler med enhetlig standard samlade i ett centralt European health data space
- Stimulera tillgång till innehåll (content) av hög kvalitet och mediepluralism
- Utveckla en digital kopia av Jorden för miljöprognoser och krishantering
- En stark digital närvaro i EU:s utvidgning
- Digital utveckling av Afrika genom en EU-African Union Digital Economy Task Force
- Göra GDPR till global standard
- Europeiskt ledarskap vad gäller ny teknik, blockchain, super computing, kvant-teknologi, algoritmer och verktyg för att dela och använda data
- Upprätta en Global Digital Cooperation Strategy, för digital innovation baserad på hållbara utvecklingsmål, Digital4Development och kapacitetsbyggande
- En Digital for Development Hub byggd på europeiska värderingar bestående av EU:s medlemsstater, industri, civila organisationer, finansiella institutioner och digitaliseringsexperter med syfte att konsolidera en sammanhållen EU-approach
- »A digital society based on European values and European rules – that can truly inspire the rest of the world«
Europaparlamentets utkast till rapport:
- Upprätthållande av eHandels-direktivets principer om bl.a. budbärarimmunitet och förbud mot generell övervakning
- »Socialt skydd« och skydd för arbetare inom plattforms- och samarbetsekonomin
- Sätta standarden för den digitala miljön, inte bara i Europa utan även globalt
- Klargöra information society services providers och online-plattformars sociala ansvar för att skydda användare och samhället
- Balansera den inre marknadens frihet mot grundläggande rättigheter och principer
- Skydd mot orättfärdig prissättning och orättvisa villkor
- Stärkta krav vad gäller »minimum information requirements on commercial communications«
- Krav på att den som tillhandahåller tjänster online skall leva upp till en miniminivå vad gäller information om deras affärskunder och samarbetspartners samt »minimum information requirements on commercial communications«
- Krav på ökad transparens och information vad gäller internet service providers, under hot om vite
- Övervakning av algoritmer och deras risker
- Hjälpa individen att få tillgång till diversifierat innehåll, åsikter samt produkter och tjänster av hög kvalitet
- Rätt för individen att överklaga samt i förekommande fall få skadestånd på grund av felaktiga automatiserade beslut
- En »justerad approach« för att mer effektivt hålla efter olagligt innehåll online
- Ytterligare åtgärder – bortom frivilligt samarbete – för att bekämpa olagligt innehåll
- EU-gemensamma regler för att avlägsna olagligt innehåll
- Åtgärder mot online-försäljning av produkter som inte lever upp till EU:s produktbestämmelser och konsumentskydd
- Sänkta barriärer för små företag för att etablera sig på en uppkopplad marknad
- Ökad övervakning och samarbete mellan medlemsstaterna för att upprätthålla den nya Digital Services Act
- En EU-central regleringsmyndighet bör uppräöttas, med befogenhet att utreda och upprätthålla the Digital Services Act
- I rapportens del om definitioner vill man ha ett klargörande av om/hur the Digital Services Act även omfattar sociala medienätverk, crowd funding, sökmotorer, wifi hotspots, annonsering online, content delivery networks och domain name servers (DNS)
Ömsom vin, ömsom vatten. En del giftpiller. Mycket varm luft och en del saker som är direkt obegripliga. Och då har jag ändå bara skummat de viktigaste delarna av de två dokumenten.
Det första som slår mig är hur man vill lagstifta utifrån hur internet ser ut just idag – istället för att etablera allmängiltiga principer. Vilket kan komma att leda till att the Digital Services Act kommer att vara inaktuell redan när den klubbas.
Det är också intressant att se hur man tycks mena att det är politik, centralstyrning och enhetlighet som bygger en levande och framgångsrik digital industri. Samtidigt satsar resten av världen på spontan utveckling, entreprenörskap, frivilligt samarbete och en utveckling som drivs av människors behov. Risken är att EU – istället för att ligga i framkant – kommer att hamna på efterkälken om den politiska och administrativa styrningen blir allt för påträngande.
Dessutom tycks man helt bortse från att internet till sin natur är globalt – och inte känner några gränser. För att upprätthålla ett regelverk som detta kräves i princip en europeisk digital järnridå.
Framgångsrikt företagande uppstår sällan ur politisk micro management. Och vi har – som sagt – redan drivit entreprenörer och riskkapital bort från EU med lagstiftning som GDPR och upphovsrättsdirektivet.
Visst behövs viss lagstiftning, som gemensamma spelregler. Men the Digital Services Act tycks gå mycket längre än så.
/ HAX
Lämna ett svar