EU:s nya dataskyddsreglering – General Data Protection Regulation (GDPR) – har nu varit i kraft i sex månader. Här är några siffror och slutsatser från en första utvärdering.
- 57.000 klagomål har kommit in till nationella dataskyddsmyndigheter.
- 27.000 företag, organisationer och andra juridiska personer har rapporterat in överträdelser.
- De stora nätföretagen satsade c:a 6,8 miljarder euro på att hantera GDPR.
- Samtidigt kämpar många mindre företag fortfarande för att möta dess ofta kostbara och komplicerade krav.
- Google, Facebook och Amazon har utökat sina marknadsandelar vad gäller online-annonsering.
- Mindre aktörer har förlorat marknadsandelar.
- Även om de totala investeringarna i Tech är i stort sett oförändrade, tycks investeringar i Start Up:s vara i fallande – i genomsnitt med 40%.
- Mindre aktörer och investerare söker sig till marknader utanför EU.
Läs mer: Six months in, Europe’s privacy revolution favors Google, Facebook »
Lämna ett svar