I vår har den Spielbergregisserade science fiction-filmen Ready Player One premiär. Men redan nu kan du läsa romanen av Ernest Cline.
Året är 2044. Oljan har tagit slut och befolkningen har samlats i ett fåtal jättestäder, där de lever sina liv genom sina virtual reality-hjälmar. I denna dystopi får vi följa unge Wade Watts äventyr genom ett gigantiskt VR-spel som engagerar hela världens befolkning.
Ready Player One är en actionfylld thriller för spelgenerationen, inte minst dem som växt upp med Space Invaders, Pong, Pacman och andra klassiska titlar. Och för dem som spelat Drakar och Demoner. Eller har en nostalgisk förkärlek för åttiotalet i allmänhet, eftersom detta årtionde praktiskt nog spelar en nyckelroll i framtiden.
Förutom en rafflande story är boken fylld av referenser, framförallt till åttiotalskultur men också till samtida nätpolitik: Cory Doctorow och Kevin Mitnick flimrar förbi.
Ready Player One väcker frågor om övervakning och oligopol; det multinationella konglomeratet IOI är inte helt olikt Evil Corp i teveserien Mr Robot – bägge företagen har sina självklara liknelser i dagens verklighet. Dessutom kan man läsa in en mer filosofisk samtidskritik; sättet på vilket framtidens människor är fångna i sina headsets påminner om vår egen tids besatthet vid skärmar och flöden. Var är det ”verkliga” livet? IRL, AFK eller någon annanstans?
Allt detta gör Ready Player One till en roman för nätgenerationen, och inte minst nätaktivisterna.
Lämna ett svar